Rahsia Penyusuan Yang Berjaya

Setiap ibu hamil tentu ingin menyusukan anak sendiri setelah bayi lahir. Untuk memastikan sesi penyusuan anak berjaya sehingga 2 tahun, suami atau bapa bayi juga memainkan peranan yang sangat penting. Pengambilan makanan tambahan atau suplemen seperti set menyusu Shaklee tidak dinafikan kepentingannya bagi menjayakan matlamat ini. Sebelum berkongsi dengan lebih lanjut mengenai penyusuan, eloklah kita ketahui apakah rahsia di sebalik penyusuan yang berjaya.

Rahsia Penyusuan Yang Berjaya
1. Berkemahuan dan berkeyakinan untuk menyusui bayi anda:
Sekiranya kita merasa ragu, malu, resah atau cemas, pengeluaran ‘oxitosin’ boleh terhalang dan ini akan menghalang pengeluaran susu ibu.
2. Memulakan penyusuan secepat mungkin.
Reflex ‘rooting’ dan sucking (menghisap) bayi lebih kuat dalam masa 1 jam pertama selepas kelahiran. Ini akan merangsang pengeluaran prolaktin dan oxitosin yang menyebabkan pembentukan dan pengeluaran kolesterol. Pengeluargan oxitosin semasa hisapan akan mengecutkan rahim dengan cepat dan ini mengurangkan kejadian pendarahan.
3. Bersama bayi setiap masa (24 jam) “Rooming in”
Kenapa penting ?
Dalam 3 hari pertama, kolestrum akan dikeluarkan. Jumlah kolestrum yang dihasilkan adalah sedikit (20-30 ml) setiap susuan. Tetapi jangan bimbang kerana ia mencukupi untuk keperluan bayi puan. Ia sangat kaya dengan zat makanan dan antibodi.
Dalam tempoh ini, bayi perlu menghisap susu puan sekerap mungkin dan bila-bila masa ia menghendaki  serta selama mana bayi puan mahu. Sekiranya bayi tidur terlalu lama, kejutkan dan susui. Pastikan bayi puan melekap dengan betul dan menyusu di waktu malam. Bayi dan puan akan cepat mengenalpasti kedudukan yang paling selesa (posisi yang baik).
4. Demand feeding. Kolestrum berubah kepada susu matang selepas dua minggu kelahiran. Susu ibu matang berubah dari masa ke semasa dari hari ke hari dan dari satu susuan ke satu susuan. Bayi yang diberi susu ibu mengikut kemahuan (demand feeding) tidak memerlukan sebarang minuman lain walaupun air bagi 6 bulan pertama. Semakin kerap bayi menyusu, semakin bertambah penghasilan susu. Puan juga perlu menyusukan bayi puan pada bila-bila masa terasa penuh untuk mengelakkan bengkak buah dada.
5. Teknik terbaik penyusuan susu. Menyusui bayi sambil duduk atau berbaring adalah pilihan puan. Syarat penting, puan dan bayi pun selesa.
5.1 Bagi memastikan bayi selesa kedudukan bayi mestilah:
– Bayi tenang tidak menangis
– Badan bayi mengadap rapat pada ibu.
– Perut bayi bertemu perut ibu.
– Kepala, leher dan belakang bayi dalam keadaan lurus.
– Muka bayi berhadapan buah dada ibu.
– Punggung bayi diampu.
5.2 Pelekapan yang berkesan; tanda-tandanya.
– Mulut bayi terbuka luas.
– Dagu bayi menyentuh buah dada.
– Bibir bawah bayi dijulurkan keluar.
– Bayi menghisap, berhenti dan menghisap lagi dengan dalam dan perlahan.
– Ibu mungkin mendengar bayi menelan.
5.3 Sekiranya bayi tidak melekap dengan betul.
– Ibu merasa sakit puting semasa dan selepas menyusu.
–  Buah dada ibu mungkin bengkak kerana susu tidak dikeluarkan secukupnya. 
6. Bagaimana cara meningkatkan penghasilan susu:
–  Bayi perlu melekap dengan betul.
– Tidak memberi puting tiruan atau botol susu.
– Tidak memberi apa jua minuman atau makanan selain dari susu ibu sebelum bayi berumur 6 bulan.
– Beri bayi menyusu sekerap yang bayi mahu (demand feeding).
– Beri bayi menyusu sebanyak yang bayi mahu.
–  Beri bayi menyusu di waktu malam
– SUPPLEMENT SHAKLEE YANG DISARANKAN: Set Berpantang & Penyusuan/ Set Post-Natal Shaklee (Vitalea, Bcomplex, Vitamin C, Ostematrix, ESP, Alfalfa & Omega)

Punca dan Sebab Susu Merudum. Apa yang Perlu Dilakukan?

Ada beberapa sebab yang menjadikan susu kita mula kurang atau merudum. Antaranya ialah :
– Haid
– Pengambilan pil perancang (ibu menyusu hanya boleh ambil Noriday sahaja)
– Stress
– Puasa
– Sakit
– Mengandung
– Kurang minum air masak tetapi kuat minum ais dan berkafein
– Letih dan kurang tidur
– Anak dah mula meningkat usia (hampir 2 tahun)
Sekiranya senarai di atas memang ada dengan anda, so apa yang perlu anda lakukan?
1) POWER PUMPING
Power pumping adalah salah satu kaedah sangat membantu untuk meningkatkan lagi pengeluaran susu ibu dengan meniru gaya ‘cluster feeder’ di kalangan bayi menyusu. Boleh buat dalam 2 atau 3 kali sehari, InsyaAllah.
Cara membuat power pumping ialah: (dalam masa 1 jam)
(double pumping)
10 minit pam, 10 minit rehat,
10 minit pam, 10 minit rehat
(single pumping)
5 minit pam kanan, 5 minit pam kiri, 5 minit rehat
5 minit pam kanan, 5 minit pam kiri, 5 minit rehat
2) KERAPKAN PAM DI WAKTU MALAM
Hormon prolaktin meningkat secara natural pada waktu malam. Jadi anda digalakkan untuk mengepam pada waktu malam agar penghasilan susu dapat dihasilkan dengan lebih banyak.
3) KERAPKAN LAGI SESI MENGEPAM DI PEJABAT / RUMAH
Kalau sebelum ni hanya 2 kali sahaja pam di pejabat, cuba lebihkan menjadi 3 kali pula. Jangan biar susu “tinggal lama” dalam payudara. Ini kerana susu mengandungi FIL – feedback inhibitor of lactation (faktor menghalang penyusuan).
– Bila payudara dipenuhi susu, FIL akan memperlahankan pengeluaran susu.
– Bila payudara kosong, FIL berkurangan – penghasilan susu lebih cepat.
So jangan biar lama – lama atau biar betul – betul bengkak baru nak pam. Kesimpulannya bila payudara kosong, maka lebih cepatlah susu dapat dihasilkan.
4) PAM DENGAN LEBIH LAMA
Kalau biasa pam 10 minit, cuba tambah lagi 10 minit. Mungkin dalam tempoh mengepam yang extra tu boleh dapat letdown berkali-kali. Biar je corong pam tersebut berada di payudara walaupun susu masih belum keluar. Nanti bila “letdown sudah datang” jeng..jeng..banyaklah susu tu akan keluar.
5) RANSANG PUTING PAYUDARA
Sebelum pam, cuba anda sentuh puting selama 5 minit. Bila susu dah mula nak keluar baru letakkan corong pam. Sambil – sambil tu anda juga boleh mengurut payudara iaitu dengan cara dari dada ke puting, cuba bayangkan anda menolak susu tu keluar. Kadang – kadang minda bawah sedar sangatlah powerful InsyaAllah.
6) AMBIL MAKANAN BERKHASIAT
Untuk membantu bagi meningkatkan lagi penghasilan susu ibu, anda bolehlah mengambil apa – apa milk booster atau galactagogue sebagai conton makanan yang tinggi protin, serat dan kalsium.
Cadangan Set Menyusu Shaklee :

Fungsi Setiap Supplemen dalam Set Menyusu Shaklee secara ringkas :

ESP : Merupakan protin yang boleh dibancuh sebagai minuman yang membantu memberi tenaga untuk ibu. ESP juga membantu menggalakkan penghasilan susu ibu dengan lebih cepat dan berkualiti. Kebanyakkan pengguna menyatakan dengan pengambilan ESP, susu mereka lebih cepat terhasil untuk sesi berikutnya.
Ostematrix : Merupakan kalsium yang dapat melengkapkan keperluan buat ibu dan bayi. Kalsium membantu mengurangkan sakit pinggang dan membantu ibu mendapat rehat yang lebih baik walaupun kurang tidur.
Vitalea : Multivitamin yang membantu menampung kekurangan nutrisi dalam diet harian ibu yang bekerja atau masih berpantang yang semakin sibuk. Keperluan nutrisi sangat penting untuk penghasilan susu ibu yang bernutrisi tinggi yang kaya anti bodi.
B Complex : Lengkap dengan asid folik dan kesemua vitamin B membantu menukarkan makanan kepada tenaga. Ibu juga menjadi lebih fokus dan tenang kerana vitamin B membantu mengawal stress dan mengelak kemurungan.
Vitamin C : Membantu menguatkan antibodi ibu dan khasiatnya turut dikongsi dengan bayi. Membantu menyokong kesihatan tulang, gigi dan gusi yang sihat.
Alfalfa : Merupakan galactagogue atau herba penggalak susu ibu a.k.a milk booster. Alfalfa juga membantu masalah keputihan ibu dan mengurangkan angin dalam badan.
Mari kita tengok pula testimoni pengguna Set Menyusu Shaklee..

Ramai yang telah merasai kesan positif selepas mengamalkan set menyusu Shaklee ini. Pelaburan hari ini menentukan kejayaan hari esok. Dapatkannya sekarang!
Hubungi saya,
012-6830069
Bazilah
Continue Reading

Bantu Anak Hiperaktif dengan Omega Guard Shaklee

Anak korang aktif tak? Kalau aktif baguslah.. Tapi kalau terlebih aktif, susah jugak kan? Tau tak, ada satu ‘penyakit’ anak2 yang hiperaktif ni yang dipanggil Attention Deficit Hyperactivity Disorder, atau singkatannya ADHD. ADHD ni sebenarnya gangguan yang biasa ditemui di kalangan kanak-kanak dan boleh berterusan sehingga usia remaja dan dewasa. Kanak-kanak yang mempunyai gejala ADHD biasanya sukar untuk memberi perhatian, bersifat terlampau aktif (hiperaktif) dan sukar mengawal tingkah laku.
Mengikut satu kajian yang dijalankan ke atas kanak-kanak di Malaysia yang berumur antara 5-15 tahun, seramai 4.3 peratus dari golongan tersebut mempunyai ciri-ciri ADHD. Kebiasaannya, kanak-kanak lelaki lebih berisiko untuk mengalami simptom ADHD berbanding kanak-kanak perempuan. 
Punca kanak-kanak tersebut mendapat ADHD tidak diketahui, tetapi ia dikaitkan dengan :
  • Faktor genetik 
  •  Ketidakseimbangan bahan kimia pada otak

Penyakit ini bukanlah berpunca daripada pemakanan, pengambilan gula berlebihan, alahan atau terpengaruh dengan televisyen.

Gejala utama ADHD

1. Hiperaktif, dan boleh kelihatan seperti :

– tidak duduk diam dan lasak di kerusi
– tak henti-henti bercakap
– suka berlari ke sana-sini
– tidak boleh duduk tetap semasa makan
– sentiasa bergerak
– sukar membuat tugasan dalam keadaan senyap
– menyentuh atau bermain apa sahaja benda yang dapat dicapai

2. Tiada tumpuan. Gejala ini biasanya terlepas pandang dan paling sukar untuk dikesan. Ciri-cirinya :

– sukar memberi perhatian atau menyusun atur atau menyiapkan tugas atau mempelajari perkara baru
– mudah hilang fokus, terlepas perincian, lupa tentang sesuatu perkara dan kerap bertukar-tukar aktiviti
– sukar fokus pada sesuatu perkara melainkan perkara yang dinikmati
– cepat bosan dengan satu tugasan hanya selepas beberapa minit
– sering kehilangan benda yang perlu untuk menyiapkan atau menghantar kerja sekolah
– sukar memproses maklumat sepantas kanak-kanak lain dan payah menurut arahan
– selalu berangan, mudah keliru dan bergerak lambat-lambat
– mengalami masalah menyiapkan atau menhantar kerja sekolah
– tidak memberi perhatian ketika kita bercakap dengannya

3. Impulsif. Iaitu sifat keburuan yang mempunyai ciri-ciri seperti :

– menjawab soalan dengan gelojoh
– sangat tidak sabar
– komen tidak sopan
– menunjukkan emosi tanpa tapisan
– sukar menunggu perkara yang dihajati
– sering menyampuk perbualan atau aktiviti lain
– melakukan sebarang tindakan tanpa memikirkan akibat

Dalam kebanyakan kes, rawatan ADHD melibatkan kombinasi beberapa ubat yang bertindak mengawal simptom dan perilaku terapi.

Bagaimana Omega Guard boleh membantu pesakit ADHD ini?

Omegaguard membekalkan asid lemak Omega 3 yang sangat banyak didapati di membran sel otak kita.

Seperti yang dinyatakan di atas, ADHD boleh jadi disebabkan oleh ketidakseimbangan bahan kimia dalam otak. Kekurangan dopamine, iaitu sejenis neurotransmitter yang bertanggungjawab menghantar isyarat antara sel saraf otak dikatakan punca kepada gejala ADHD. Dopamine ialah bahan kimia otak yang mempunyai hubung kait yang kuat dengan gejala ADHD.

Dopamine memberi kesan kepada keupayaan kita untuk:
–     fokus
–     memberi perhatian
–     bermotivasi
– menurut arahan dan menjalankan tugasan

Apabila dopamine tak cukup dalam otak, maka seseorang itu cenderung untuk mengalami gejala ADHD.

Jadi, cara terbaik untuk mengurangkan gejala ADHD adalah dengan meningkatkan paras dopamine dalam otak.

Terdapat banyak cara untuk meningkatkan paras dopamine dalam otak, dan salah satunya adalah dengan pengambilan lemak Omega 3.

Ini antara kajian yang menyokong kesan pengambilan suplemen Omega 3 ke atas pesakit ADHD :

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25790022

Dalam kajian ni, sekumpulan kanak-kanak lelaki, dengan masalah ADHD dan tidak mempunyai ADHD yang berusia antara 8-14 tahun, diberikan sama ada placebo atau 10 gram marjerin (mengandungi 650mg DHA/EPA) selama 16 minggu.

Hasil dari kajian ini mendapati, kanak-kanak lelaki yang mengambil supplemen Omega 3 menunjukkan pengurangan dalam gejala ADHD. Menurut kajian itu, peningkatan dalam tumpuan dilihat pada kedua-dua kanak-kanak dengan ADHD dan tanpa ADHD, tetapi kesannya adalah yang paling ketara pada kanak-kanak yang mempunyai masalah ADHD.

Sekarang, kita tengok pula apa kata ibu kepada pengguna Omega Guard Shaklee, yang mengandungi kandungan Omega 3 yang tinggi..

Untuk maklumat lanjut, hubungi saya
012-6830069
Bazilah
Pengedar Shaklee Banting
Continue Reading

Atasi Masalah Gout Dengan Berkesan

Apa itu Gout?

Macam yang kita dah tahu, fungsi buah pinggang adalah untuk menapis darah dan singkirkan asid urik dalam badan kita melalui air kencing.. kan? Itu bagi orang yang normal..
Bagi orang yang ade masalah gout, asid urik ini tadi tidak dapat disingkirkan sepenuhnya dari badan dan lama-kelamaan, semakin tinggi kandungan asid urik dalam darah. Asid urik ini kemudiannya akan mendap di bahagian sendi besar. 
Mendapan biasanya berlaku pada sendi ibu jari, namun boleh juga berhimpun di bahagian sendi yang lain contohnya di pergelangan tangan, siku, jari, belakang, lutut, buku lali dan kaki. 
Asid urik boleh mengakibatkan sendi mengalami keradangan dan pada keika inilah serangan gout berlaku. Pesakit gout akan merasa amat sakit sehinggakan tidak boleh menggerakkan sendi yang terlibat. 
Serangan yang pertama boleh berlaku kepada mereka yang berusia 40 hingga 40 tahun. Walaubagaimanapun, tidak mustahil untuk penyakit ini menyerang semua peringkat umur, termasuklah remaja. 

Apakah punca penyakit gout?


1) Kerosakan buah pinggang
2) Terlalu banyak urik asid yang dihasilkan
3) Penyingkiran asid urik yang terlalu sedikit akibat kesan sampingan ubat ‘diuretik’
4) Tekanan
5) Masalah kegemukan

Apakah faktor penyumbang kepada penyakit gout?


Serangan gout boleh disebabkan oleh beberapa faktor, antaranya :
1. Kecederaan kecil pada sendi
2. Kurang pengambilan air kosong
3. Amalan diet yang melampau
4. Badan kekurangan air akibat pengambilan sesetengah jenis ubatan
5. Pengambilan makanan yang kaya dengan ‘purin’
6. Pengambilan alkohol yang berlebihan
Jom kita tengok pula peringkat-peringkat perkembangan gout yang sungguh menyedeihkan ini..

Peringkat pertama : Darah yang pekat, gelap dan mengalir perlahan

Peringkat kedua : Kerap rasa letih dan lesu. Tidur yang tidak berkualiti

Peringkat ketiga : Lemah tenaga batin atau mati pucuk. Persembahan tidak tahan lama

Peringkat keempat : Serangan gout pada ibu jari kaki atau buku lali

Peringkat kelima : Serangan gout mula merebak ke lutut dan tangan

Peringkat keenam : Jari-jemari mula mengeras dan membengkok

Peringkat ketujuh : Tofi mula menonjol di permukaan kulit atau bintik-bintik kutikel halus muncul di sekeliling cuping telinga

Peringkat kelapan : Masalah buah pinggang, pertumbuhan batu karang, tekanan darah tinggi, dan lain-lain penyakit sekunder

Peringkat kesembilan : Peringkat terakhir??

MASIH NAK BIARKAN???
JOM CEGAH SEBELUM PARAH…

Cara Mengatasi Gout


Antara langkah bijak yang pesakit perlu ambil adalah :

  • Kawal berat badan – Kegemukan boleh menjejaskan keupayaan badan untuk menyingkirkan asid urik
  • Minum air kosong sekurang-kurangnya 2 hingga 3 liter sehari
  • Kawal makanan dengan menghadkan pengambilan protein daripada sumber haiwan
  • Pilih produk tenusu yang mempunyai kamdungan lemak yang rendah atau tanpa lemak
  • Ambil karbohidrat komplex dan tumpukan untuk makan lebih banyak bijirin, sayuran dan buah-buahan. Kurangkkan mengambil makanan yang mengandungi karbohidrat yang diproses seperti kek dan roti putih
  • Hadkan pengambilan gula – Gula yang banyak menyebabkan kita kurang makan buah, sayuran dan bijirin. Makanan yang mengandungi gula juga mempunyai banyak kalori yang akan menyebabkan seseorang mudah naik berat badan
  • Bagi individu bukan Muslim, kurangkan atau kalau boleh elakkan pengambilan alkohol
Elakkan makanan-makanan berikut :
  • Organ dalaman seperti paru-paru, hati, ginjal dan otak
  • Ikan bilis, kembung, sardin
  • Daging cincang
  • Ekstrak daging, ragi dan kiub rebusan daging
  • Makanan bercengkerang seperti kerang, ketam, udang
Kurangkan makanan-makanan berikut :
  • Asparagus, bunga kobis, cendawan dan bayam
  • Kacang tanah, lentil, beans dan kacang peas

Supplemen yang dicadangkan untuk membantu pesakit gout 

  1. VIVIX – Melindungi DNA, memperbaiki DNA, memberi impak positif kepada pengawalan genetik, menggalakkan pembentukan mitochondria di dalam sel, melambatkan pembentukan protein AGE yang menyebabkan kerosakan sel.
  2. ALFALFA COMPLEX – Menyngkirkan toksik secara lembut dari badan. Pengambilan alfalfa memerlukan pesakit minum air yang banyak untuk tujuan detoks.
  3. OMEGA GUARD – Asid Dekosaheksanoik (DHA) dan Asid Eikosapentanoik (EPA) merupakan asid lemak 3 yang ditemui di dalam ikan laut dalam. Kedua-dua asid ini boleh membantu mengurangkan keradangan pada sendi pesakit. 
  4. PERFORMANCE DRINK – Memastikan tubuh mempunyai kandungan air dan gula yang mencukupi untuk mengelakkan dehidrasi
Testimoni pengguna :

Testimoni 1

Testimoni 2

Testimoni 3

Testimoni 4

Testimoni 5
Masih nak tunggu sehingga penyakit semakin melarat?
Hentikan penderitaan ini..
Keputusan pelaburan hari ini menentukan hari esok anda!
Hubungi :
Bazilah
012-6830069
Shaklee Independant Distributor
Continue Reading

Kenali Osteoarthritis dan Cara Mengatasinya Dengan Shaklee

Apa itu Osteoarthritis?

Dikenali juga sebagai penyakit sendi degeneratif, atau degeneratif arthritis, osteoarthritis (OA) adalah keadaan sendi yang kronik yang boleh berlaku pada mana-mana sendi, terutamanya pada lutut, pinggang, tumit, dan jari. Sendi yang normal mempunyai cartilage atau tulang rawan yang meliputi setiap pengakhiran tulang. Cartilage menyediakan permukaan yang licin untuk pergerakan sendi dan bertindak sebagai kusyen antara tulang. 

Pesakit yang mengalami OA mempunyai tulang rawan yang rosak, dan menyebabkan penderita merasa sakit akibat pembengkakan dan kesukaran untuk sendi bergerak. Kandungan glucosamine yang bertindak sebagai pelincir sendi-sendi juga berkurang. Jika dibiarkan berlarutan, akan berlakunya keradangan. Protein cytokines dan enzim akan berkembang dan ini akan merosakkan lagi tulang rawan. Lama kelamaan, cartilage akan semakin menipis, tulang-tulang berlaga tanpa pelincir dan mengakibatkan kerosakan sendi yang teruk dan kesakitan yang bertambah. 

Siapa yang berisiko?

Walaupun OA boleh berlaku kepada semua orang di semua peringkat umur, namun ia kerap berlaku di kalangan mereka yang berusia 65 tahun ke atas. Antara sebab berlakunya OA termasuklah faktor usia, mereka yang mempunyai berat badan berlebihan, pernah mempunyai sakit sendi, penggunaan sendi yang berlebihan akibat kerja keras seperti para buruh, wanita yang hampir menopause, mereka yang mempunyai otot peha yang lemah, dan faktor genetik. 

Apakah simptom-simptomnya?

Walaupun gejala OA berbeza-beza bergantung kepada sendi mana yang terjejas dan seteruk mana ia terjejas, namun simptom yang paling biasa berlaku ialah kekakuan, terutamanya pada awal pagi atau selepas berehat. Sendi yang terjejas mungkin membengkak, terutamanya selepas melakukan sesuatu kerja dalam masa yang lama. Antara gejala yang biasa berlaku adalah :

1) Pergerakan yang terbatas

2) Bunyi “Crack” atau “Klik” ketika sendi bersentuhan

3) Bengkak di sekitar sendi

4) Kesakitan yang berpanjangan setelah beraktiviti atau di penghujung hari

Bagaimana Shaklee boleh mengatasinya?

1) Vivix – Membaiki penuaan selular dengan 4 mekanisma utamanya. Ia mengandungi adunan fitonutrien propreiteri, yang memanfaatkan kuasa anggur muscadine yang jarang ditemui dan resveratrol, menghasilkan ramuan yang 10x lebih efektif dari hanya resveratrol sahaja dalam melambatkan mekanisme utama penuaan selular sekali gus menggalakkan pembentukan sendi. Vivix juga menggalakkan biogenesis (pembentukan baru) mitochondria untuk meningkatkan tahap tenaga di dalam sel. Maka, sel-sel yang membentuk sendi akan diperbaharui. 
2) Collagen powder – Mempertingkatkan kesihatan sendi dengan membantu pembentukan kolagen dan mengurangkan kesakitan dan geseran pada sendi-sendi. Ia membantu menguatkan tulang dan mengurangkan kemungkinannya menjadi rapuh. Antara ramuan utamanya adalah kolagen dari sisik ikan merah, ekstrak biji Camellia japonica, ekstrak pfaffia, ekstrak elastin daripada kolagen ikan, vitamin C dan B, Lactobacillus acidophilus dan ekstrak kekerang. 
Di dalam ekstrak kekerang, terdapat glucosamine yang sangat penting dalam sintesis cecair synovial yang membekalkan pelincir kepada sendi-sendi. Apabila sendi mengandungi cukup pelincir, pergerakan akan menjadi lebih lancar dan kesakitan berkurangan. Apa yang lebih istimewanya mengenai Collagen Powder Shaklee ini adalah kerana ia mempunyai berat molekular sekitar 1000 Dalton, di mana ia amat mudah diserap oleh tubuh badan dan membantu meningkatkan sintesis kolagen dengan optima. 
3) Ostematrix – Menghalang tulang daripada reput kerana mengandungi kalsium dan nutrien-nutrien lain yang perlu diambil bersama bagi memastikan penyerapan yang optima bagi tubuh dan menghalang endapan sesetengah mineral. Nutrien yang terlibat adalah vitamin D, magnesium, kuprum, zink, fosforus, manganes dan boron. Dengan itu, ketumpatan tulang akan menjadi lebih padat, tulang rawan akan terbentuk dengan baik, pengecutan saraf dan otot akan berlaku dengan lancar lantas mengurangkan rasa sakit pada sendi-sendi.
4) Omega Guard – Mengawal inflamasi dan kesakitan serta menangani kekakuan kerana ia mengandungi asid lemak omega-3 yang larut dalam tisu rawan. Dengan itu, ia membantu mencegah kemusnahan enzim yang membentuk tisu rawan dan membantu memelihara fungsi-fungsi sendi dengan berkesan. 
Ramai yang telah mencuba Shaklee dan mendapat kesan yang positif daripadanya, termasuklah ayah kepada akak ini.. Mari kita lihat video mengenainya..

Anda atau orang tersayang mempunyai sakit seperti ayah akak ni? Jangan biarkan sakit ini berpanjangan.. Bertindak segera!

Hubungi saya, Bazilah di 012-6830069
Instagram : towardsqualitylife

Continue Reading

Peluang Business Online Dengan Modal Yang Rendah

Dalam keadaan kegawatan ekonomi sekarang ini, tentu ramai yang sedang mencari pendapatan sampingan yang mampu menjamin masa depan kita. Sebagai orang Islam, kita percaya bahawa 9/10 daripada punca rezeki adalah melalui perniagaan.

Tetapi, perniagaan bagaimana yang mampu menjemput rezeki yang melimpah ruah ini? Semestinya perniagaan yang bertepatan dengan syarak dan tidak membebankan orang lain. Kalau kita buat perkara yang betul, insyaAllah kita akan dapat keberkatannya dan rezeki yang berpanjangan.

Image result for money from computer

1. Business yang mudah, di mana-mana

 
    Kalau anda masih tercari-cari perniagaan yang mudah, hanya di hujung jari, business Shaklee nitentunya yang terbaik untuk anda. Mana tidaknya, anda boleh menjalankan perniagaan anda di mana-mana sahaja! Asalkan ada internet.. Hatta jika anda pergi ke luar negara sekalipun, perniagaan anda masih boleh on. Itu yang saya suka sangat dengan business Shaklee ni. Memang kena dengan jiwa saya sebagai suri rumah ni.

   Saya boleh menjaga sendiri anak-anak di rumah, dalam masa yang sama boleh menjana income. Anak-anak tidak terabai, kewangan pun stabil alhamdulillah. Saya tertarik sangat dengan kisah rakan business Shaklee saya yang lain. Ada yang tengah get ready nak bersalin pun masih boleh close order Shaklee. Dalam pantang pun business masih berjalan. Punyalah nak kata rezeki tu memang di mana-mana sahaja.. Tapi, business Shaklee ni bukan hanya untuk suri rumah sahaja. Ramai juga rakan-rakan saya yang masih bekerja tetap di luar dan dalam masa yang sama buat business Shaklee ni secara sampingan. Tiada paksaan. 

2. Patuh syariah

  Seperti yang saya kata sebelum ini bahawa kita perlu mencari rezeki yang halal, sudah tentu saya pilih Shaklee setelah mengkaji dahulu bagaimana sistemnya. Ia menggunakan sistem Multilevel Marketing (MLM) yang patuh syariah.

   Siapa yang usaha lebih, dia yang akan dapat lebih. Downline boleh sahaja berada di kedudukan yang lebih tinggi daripada uplinenya, jika dia usaha lebih. Tiada istilah upline boleh goyang kaki dan orang bawah sahaja yang bertungkus lumus buat kerja. Siapa yang mahu berjaya, usaha lebih, dia pasti akan dapat habuan setimpal dengan usahanya. Semua orang mempunyai peluang yang sama. Adil bukan? 

3. Modal yang rendah, untung tanpa had

   Kalau kita selalu dengar untuk masuk ke dalam alam perniagaan, kita perlukan modal yang besar untuk dapat untung yang besar. Ada yang sehingga perlu buat pinjaman di bank beribu-ribu.

   Tetapi, dalam business Shaklee, semua itu tidak perlu! Dengan hanya modal serendah RM68.90, anda sudah boleh memulakan perniagaan anda.. Dan, yang menariknya, anda berpeluang untuk mendapat keuntungan tanpa had, selagi anda berusaha betul-betul. 

4. Kelas marketing percuma

    Apa yang penting dalam business Shaklee adalah anda belajar cara marketing. Tapi, jangan risau kerana jika anda join Shaklee dengan saya, anda akan dimasukkan ke dalam support group secara percuma.. Di sini, anda akan diajar cara-cara marketing dan apa yang anda perlu lakukan dalam perniagaan anda.

  Setiap hari, akan ada tiga kali sesi perkongsian daripada leader-leader yang berpengalaman. Dari motivasi pagi, tips marketing hinggalah ke kelas produk di malam hari. Semuanya diajarkan secara online. Kalau rasa tak cukup lagi, ada juga pihak Shaklee sendiri anjurkan kelas-kelas offline di kawasan terpilih seluruh Malaysia. Tinggal terserah sahaja pada kita sama ada nak ambil peluang tersebut atau tidak. Memang tiada paksaan. 

5. Syarikat bertaraf antarabangsa

  Tambahan lagi, produk Shaklee telah dikenali ramai. Memang ramai orang di luar sana yang mencari Shaklee kerana produknya bermutu tinggi. Shaklee merupakan satu-satunya syarikat suplemen yang mempunyai Landmark Study. Shaklee bukan sahaja menjalankan ujian klinikal ke atas produk-produknya, malah amat menitikberatkan pemuliharaan alam sekitar.

   Pada tahun 2000, Shaklee menjadi syarikat pertama di dunia yang memperolehi pensijilan Climate Neutral dan mengimbangi sepenuhnya pembebasan karbon dioksida, di mana ia menghasilkan impak sifar bersih pada alam persekitaran. Jadi, Shaklee bukanlah calang-calang syarikat suplemen. Ia mendapat pengiktirafan antarabangsa. Ini yang membuatkan saya bertambah yakin dengan syarikat business saya ini!

Nak tahu apa lagi yang business Shaklee boleh bagi? Boleh baca lebih di sini.

Kalau nak baca kisah saya dengan Shaklee, boleh baca di sini.
Mari kita tengok pula apa kata rakan Shaklee ini..
Anda nak jadi seperti kami??
Boleh klik di sini untuk mendaftar :
Atau hubungi saya untuk maklumat lanjut :
012-6830069
Bazilah

Continue Reading

Set Ibu Mengandung Shaklee : Keperluan Nutrisi Yang Lengkap

Anak merupakan anugerah Allah yang tidak terhingga. Tahniah diucapkan kepada anda yang bakal menimang cahaya mata! Sebagai ibu atau bakal ibu, tentunya kita mahukan hanya yang terbaik untuk anak kita. Jadi, kita perlu menjaga kesihatan kita sebagai ibu dari sebelum mengandung lagi, apatah lagi ketika sedang hamil. Untuk itu, para suami juga harus memberikan sokongan kepada isteri anda supaya proses mengandung berjalan dengan lancar tanpa sebarang masalah yang besar. Sebab itulah, setiap ibu yang hamil perlu dihadiahkan Set Ibu Mengandung Shaklee! 😊
Sebelum saya kupas lebih lanjut mengenai Set Mengandung Shaklee, eloklah rasanya saya senaraikan di sini simptom-simptom yang biasa dialami oleh ibu hamil :

Simptom Ibu Hamil

 

1) Morning sickness, iaitu rasa mual atau pening2, sakit kepala pada pagi hari
2) Anemia, iaitu kurang sel darah merah
3) Emosi mudah terganggu, sama ada mudah marah atau menangis
4) Alahan yang teruk
5) Kurang selera makan
6) Mudah penat dan rasa malas
7) Kelihatan lemah dan pucat
8) Kerap rasa loya dan kerap muntah-muntah
9) Kejang kaki atau kebas-kebas kaki terutamanya pada waktu malam
Jika anda mengalami salah satu daripada masalah di atas, anda berada dalam track yang betul! Anda memang memerlukan suplemen ibu mengandung agar nutrisi badan anda sebagai ibu dan nutrisi anak dalam kandungan dapat dipenuhi.
Ok, sekarang kita tengok pula apa yang ada dalam Set Ibu Mengandung Shaklee ni..
ESP ni penting bagi memastikan si ibu kekal bertenaga dan tidak mudah letih. Ia merupakan satu-satunya produk di pasaran yang menjamin penyediaan 9 asid amino penting yang tidak dapat dihasilkan oleh tubuh kita. Oleh kerana ia mempunyai kadar glisemik indeks yang rendah (hanya 39), ia sangat sesuai diambil oleh ibu hamil yang mempunyai kencing manis.
Ibu hamil yang normal apatah lagi, memang sangat digalakkan ambil sebagai pelengkap nutrisi seharian. Seeloknya para ibu makan makanan dalam kuantiti yang sedikit, tetapi kerap.
Ini untuk mengelakkan perut si ibu kosong, di mana perut yg kosong akan mendorong si ibu untuk muntah-muntah apabila berlaku alahan. ESP yang dalam bentuk serbuk ini sangatlah membantu si ibu dari berlapar.
2. B-Complex
B-Complex sangat penting bagi ibu hamil dalam mengelakkan spina bifida pada bayi. Antara kandungan dalam B-Complex Shaklee adalah asid folik yang dapat mencegah daripada berlakunya perkara tersebut. B-Complex membantu tumbesaran yang sihat dan normal bagi bayi. Ia membantu pembinaan DNA dan sel-sel baru dan mengurangkan risiko kecacatan otak atau tulang belakang.
Selain itu, B-Complex membantu badan menukarkan makanan kepada tenaga. Jadi, pengambilannya boleh mengurangkan masalah keletihan atau kelesuan. Ia juga membantu mencegah anemia, sakit kepala, pening-pening, migrain, muntah-muntah dan mabuk-mabuk. Oleh kerana simptom inilah yang selalu dialami oleh para ibu mengandung, itulah sebabnya mereka disarankan untuk mengambil B-Complex.
3) Vitamin C
Manfaat utama vitamin C adalah untuk membentuk kolagen, di mana ia adalah sebatian asas otot, rangka, gusi, tisu dan tulang. Ini sangat penting agar bayi dapat terbentuk dengan normal tanpa memudaratkan si ibu. Vitamin C juga membantu badan menyerap vitamin-vitamin lain, di samping membantu meningkatkan sistem imun si ibu dan bayi. Bonus tambahan, si ibu dan bayi akan mendapat kulit yang cantik dan cerah.
4) Vita-lea Iron Formula
Vita-Lea Shaklee merupakan multivitamin dan mineral yang pertama dicipta di dunia yang asalnya dikenali sebagai “Vitalize-Mineral”, kemudian disingkatkan kepada “Vita-min”. Ia mengandungi 30 nutrisi harian lengkap bagi memenuhi keperluan nutrisi setiap orang, terutamanya ibu mengandung. Jadi, si ibu tidak perlu risau sekiranya kurang selera makan kerana Vita-Lea boleh membantu si ibu tadi melengkapkan lompong-lompong nutrisi daripada makanan yang si ibu makan.
5) Ostematrix
Di dalam Ostematrix, terdapat bukan hanya kalsium, malah vitamin D dan magnesium yang membantu penyerapan kalsium dalam badan. Kalsium sangat diperlukan oleh ibu mengandung untuk membentuk pembentukan tulang bayi, juga menguatkan tulang si ibu. Ia juga membantu mengelakkan kekejangan dan kekebasan kaki si ibu, terutamanya pada sebelah malam.
Selain itu, Ostematrix boleh membantu si ibu mendapatkan tidur yang lebih lena dan mengelakkan si ibu mengalami sembelit, mahupun buasir.
6) OmegaGuard
OmegaGuard mempunyai kandungan minyak ikan tulen yang lengkap dengan 7 jenis asid lemak Omega 3 semulajadi termasuk EPA dan DHA yang sangat membantu perkembangan otak dan mata si bayi. Kajian terbaru mendapati pengambilan Omega 3 pada bulan-bulan terakhir kehamilan membantu meningkatkan perkembangan sensori, kognitif dan motor bayi.
Mari kita lihat video ini.. Pengalaman akak yang pernah amalkan Set Hamil Shaklee..

 

 

Menarik bukan?
Tidak dinafikan lagi bahawa ibu mengandung sangat memerlukan suplemen bagi menampung kekurangan nutrisi daripada makanan biasa. Mana tidaknya, nak makan pun tak lalu kan?
Kalau dibiarkan berlarutan, risau memudaratkan ibu dan bayi dalam kandungan tu. Kadang, kita tak rasa sekarang kesannya tu. Nanti dah lanjut usia baru lah nak menyesal tak amalkan suplemen. Jangan jadi macam ni tau.. Melaburlah hari ini untuk kesihatan dan kebahagiaan hari esok!
Klik di sini segera untuk membeli :
Atau inginkan harga yang lebih murah dengan menjadi ahli? Klik sini :
Pengeda Shaklee Kuantan
Atau hubungi saya untuk dapatkan konsultasi percuma!
Bazilah
WhatsApp/Call/SMS : 012-6830069
Fb : Towards Quality Life
Ig : towardsqualitylife
Continue Reading

Tips Kurangkan Rasa Sakit Bersalin

Bila cakap mengenai bersalin atau dengar kisah bersalin orang lain, pastinya kita merasa gerun dan takut untuk bersalin, kan? Walaupun dah beberapa kali bersalin, pengalaman bersalin setiap anak pasti berbeza. 
Tapi, tahukah anda bahawa ada cara atau tips yang boleh anda amalkan untuk mengurangkan sakit kontraksi ketika bersalin?
Berikut merupakan beberapa cara untuk mengurangkan rasa sakit kontraksi yang boleh para ibu amalkan sebagai persediaan untuk menghadapi kelahiran.
1. Mencari sebanyak mungkin informasi mengenai kelahiran. Lebih banyak yang kita tahu, insyaAllah kita akan rasa lebih relax sebab kita lebih bersedia.
2. Belajar mengenai pernafasan berirama.
3. Memeluk pasangan untuk mendapatkan semangat daripadanya dan ia dapat membantu mengurangkan kesakitan.
4. Minum sedikit minuman isotonik atau air, antara sela masa contraction.
5. Makan makanan yang kaya dengan karbohidrat, sedikit tetapi lebih kerap apabila lapar.
6. Kipas diri dengan kipas kecil elektrik.
7. Mengerang atau merintih, tetapi bukan secara keterlaluan.
8. Memegang tangan pasangan kita.
9. Gambarkan dalam fikiran kita, bayi bergerak ke bawah melalui pelvis dalam setiap kontraksi.
10. Bergurau dengan dengan pasangan, jururawat, bidan mahupun doktor. Jangan terlalu serius.
11. Dapatkan kucupan dari pasangan atau dari orang tersayang.
12. Mendengar muzik atau ayat-ayat Quran bagi yang Muslim.
13. Berjalan-jalan di sekitar bilik untuk mengurangkan rasa sakit dan lenguh.
14. Berehat dengan selesa di atas longgokan bantal.
15. Buka pelvis selebar yang mungkin, contohnya melultut pada sebelah kaki, dan sebelah kaki lagi keluar ke tepi.
16. Berfikiran positif selalu.
17. Mengeluh lembut dengan setiap nafas.
18. Kerap berulang ke tandas. Pundi kencing yang penuh melambatkan proses kelahiran.
19. Mempercayai badan kita sendiri.
20. Lelap sebentar antara kontraksi. 
21. Meminta maaf daripada pasangan dan orang terdekat.
Selain daripada tips2 yang saya berikan di atas, Shaklee juga ada produk2 yang boleh membantu mengurangkan sakit ketika bersalin.

1. Ostematrix Membantu Dalam Proses Kelahiran Bayi

Bagaimana Ostematrix boleh membantu proses kelahiran bayi dan membantu mengurangkan rasa sakit?
Kalsium dan magnesium membantu dalam proses melahirkan bayi. Jika seseorang ibu tidak mempunyai cukup magnesium dan kalsium, kekejangan boleh berlaku. Pada masa yang sama, gabungan kalsium dan magnesium dapat membantu dalam mengecutkan rahim dan menolak bayi untuk keluar dengan lebih cepat tanpa membuatkan si ibu merasai kesakitan yang amat sangat. Ini kerana, seluruh saraf badan berada dalam keadaan tenang dan tidak stress.
Magnesium pula boleh bertindak sebagai natural inducer. Kalsium diperlukan dalam setiap otot tubuh untuk membantu pergerakan. Ketika ibu hamil sedang dalam keadaan stress semasa fasa kesakitan, digalakkan untuk mengambil Ostematrix untuk relief muscle contraction dan membuatkan sedikit mengantuk. 
Sekiranya paras kalsium dan magnesium rendah semasa hampir bersalin melahirkan anak, proses kelahiran akan menjadi lebih panjang. Ibu akan mudah mengalami tekanan dan boleh menimbulkan rasa sakit yang keterlaluan. Ibu akan rasa kepenatan, dan jika tidak mampu meneruskan, kemungkinan untuk melakukan kelahiran dengan pembedahan secara kecemasan adalah besar.
Jadi, Ostematrix ini adalah suplemen yang sangat digalakkan untuk diamalkan semasa hamil dan semasa hampir kepada proses kelahiran.
Selain Ostematrix, ESP (Energizing Soy Protein) juga boleh membantu memberikan tenaga kepada si ibu semasa hendak bersalin. Para ibu perlu mempunyai tenaga yang cukup kerana proses kelahiran amat memenatkan! 
Seeloknya para ibu makan dahulu sebelum bersalin. Paling tidak pun, makanlah beberapa biji kurma ketika telah datang rasa kontraksi tersebut.
Selamat mencuba! Semoga Allah permudahkan urusan bersalin ibu-ibu sekalian.
Kalau nak beli, klik sahaja di sini :

Kalau nak beli dengan harga yang jimat, daftar sekarang! :
Atau, hubungi saya untuk dapatkan konsultasi percuma !
012-6830069
Bazilah
Continue Reading

Shaklee Collagen Powder Bantu Dapatkan Badan Yang Cantik Dan Sihat

Bila orang cakap sahaja mengenai kolagen, pasti ingat kolagen ni untuk cantik je. Nak kulit yang anjal, tegang, awet muda, flawless, macam-macam lagi lah yang seangkatan dengannya. Betul tak?
Tapi, tahu tak yang sebenarnya, kolagen ni adalah satu keperluan tubuh?
Sebenarnya, kolagen boleh dihasilkan sendiri oleh tubuh badan kita. Namun, semakin meningkat usia kita, semakin berkurangan penghasilan kolagen oleh tubuh kita.  Kandungan kolagen dalam badan seseorang paling tinggi, atau pada paras maksimum ketika seseorang berumur 20 tahun. Bermula dari 21 tahun, badan seseorang akan mengalami kadar penurunan kolagen dalam badan dengan drastik. Dan paling drastik kadar penurunannya ketika berusia 35 tahun ke atas. Lebih daripada 65% kolagen hilang ketika itu! Jadi, berwaspadalah sesiapa yang telah mencecah atau hampir mencecah 35 tahun.
Kenapa saya kata begitu?
Sebabnya, setiap hari, tubuh kita memerlukan 4000mg kolagen. Ia sangat penting untuk :
1) Mendapatkan kulit yang cantik dan anjal
2) Membina otot
3) Mendapatkan rambut yang subur dan sihat
4) Kesihatan sendi
5) Meningkatkan metabolisma badan
6) Mengurangkan selulit atau stretch mark
7) Menguatkan kuku dan gigi
Nampak tak kat situ, yang kolagen juga membantu kita untuk hidup dengan lebih sihat?
Oleh kerana kolagen dalam badan kita semakin berkurang, kita perlulah mengambil sumber kolagen dari makanan kita untuk memastikan sistem tubuh kita berjalan dengan lancar, dan kita dapat buat kerja dengan lebih efektif.
Tapi, bukan sembarangan kolagen kita boleh ambil ye.. Ada banyak jenis kolagen di pasaran, dari yang murah hingga yang mahal. Tapi, siapa boleh jamin yang kolagen di luar sana betul-betul selamat dan berkesan?
Kalau tanya saya, semestinya saya memilih Shaklee Collagen Powder (SCP)!
Ia diperbuat daripada 7 bahan utama yang pastinya dari sumber semulajadi dan bukannya dari sumber bahan kimia buatan di dalam makmal. 7 bahan utamanya adalah :
1) Kolagen ikan snapper
2) Ektrak cengkerang
3) Ekstrak Pfaffia 
4) Lactobacillus Acidophilus
5) Vitamin B
6) Vitamin C
7) Ekstrak biji Camelia Japonica 
Ekstrak cengkerang di dalam SCP sangat bagus untuk kesihatan sendi dan mata.
SCP juga boleh membantu proses detoks badan kerana mempunyai probiotik Lactobacillus Acidophilus bagus untuk kesihatan perut sepertimana yang terdapat di dalam Yakult, tetapi Yakult menggunakan strain Shirota.

Kenapa Shaklee Collagen Powder adalah terbaik?

1) Kolagen dalam SCP diekstrak daripada sisik ikan merah. Kerana itu juga ia dikenali sebagai RSS Collagen (Red Snapper Scale Collagen). Ikan merah ini hidup 5000 meter di bawah paras laut yang jauh dari pencemaran dan sisiknya tahan tekanan air yang tersangat tinggi di kedalaman 5000 meter.
2) 1 sachet SCP mengandungi 4000mg kolagen, bersamaan dengan keperluan harian tubuh kita
3) Saiz kolagen segar adalah 3000 dalton, tetapi SCP dihasilkan pada saiz 1000 dalton untuk memudahkan penyerapan. Tahu tak, bahawa cara memilih kolagen yang terbaik adalah melihat kepada saiznya? Saiz yang tepat akan memastikan tubuh badan menyerap kolagen yang masuk ke dalam badan secara optima. 
4) Shaklee menjalankan ujian klinikal ke atas kesan kolagen. Hasilnya, terdapat perubahan yang sangat ketara pada kulit selepas penggunaan 4 kotak SCP secara konsisten. 4 kotak SCP bersamaan 8 minggu pengambilan SCP dengan 1 sachet sehari.
Ingin dapatkan Shaklee Collagen Powder anda hari ini?

Klik di sini :

Nak jadi ahli dan beli dengan harga yang lebih murah?
Klik sini :
Atau, perlukan khidmat nasihat atau konsultasi dari saya?
Hubungi saya,
012-6830069
Bazilah

Continue Reading

Ostematrix, Bukan Sekadar Kalsium!

Tahu tak? Ostematrix Shaklee bukan hanya membekalkan kalsium kepada anda, tetapi lebih daripada itu.. Ada apa dalam Ostematrix ni? Kandungan utamanya memang kalsium, tapi meh tengok sini apa yang ada dalam dia..

Ostematrix membekalkan :


1) 1000 mg unsur kalsium daripada sumber-sumber yang mempunyai tahap kepekatan yang tinggi dan mudah diserap dari alam semulajadi

2) 400 mg magnesium untuk memnatu menggabungkan kalsium ke dalam tulang serta menguatkannya.

3) 400IU vitamin D untuk merangsang penyerapan kalsium

4) 1.6 mg zink, 0.2 mg tembaga, 0.2 mg manganese untuk mengaktifkan enzim yang membantu meningkatkan kepadatan tulang

5) 3 mg boron untuk membantu metabolisme tulang

Banyak je pil kalsium yang ada dekat pasaran sekarang ni.. Jadi apa yang istimewanya Ostematrix ni?

Keistimewaan Ostematrix Shaklee :

1. Kesemua mineral yang terkandung di dalamnya merupakan nutrien penting untuk membantu membina ketumpatan tulang.

2. Kaplet bersaiz kecil dan mudah ditelan

3. Penyerapan diuji secara klinikal. Dalam kajian tersebut, 10 orang sukarela mengambil 2 tablet Ostematrix. Setiap jam dalam tempoh 12 jam bacaan serum kalsium diukur. Hasil kajian menunjukkan peningkatan paras kalsium darah yang signifikan dalam tempoh 5 jam pertama dan secara perlahan mengalami penurunan dalam tempoh 12 jam pemantauan. Ini membuktikan kalsium dari Ostematrix diserap dengan baik oleh tubuh. 
Boleh baca di sini untuk lebih info :



Manfaat Ostematrix :

1. Menguatkan tulang – kalsium menghalang osteoporosis, merawat tulang retak, osteomalasia (riket orang dewasa) dang menguatkan kuku, kerangka, gigi dan sistem saraf.
2. Memperbaiki kekejangan dan kebas – Kejang dan kebas kaki, sakit sendi dan arthritis dapat diperbaiki dengan pengambilan 600 mg kalsium sebelum tidur.
3. Meringankan stress – Ostematrix mengimbangi tekanan darah, memelihara denyutan jantung, penenang saraf, impuls saraf, memperbaiki jantung berdebar, menggalakkan tidur lebih selesa, gementarm stress dan mimpi buruk. Ia juga membantu dalam masalah mood swing, depresi, pitam dan sakit kepala.
4. Memperbaiki masalah haid – terdapat kajian yang melaporkan bahawa pengambilan 1000 mg kalsium dan magnesium serentak dapat meringankan sakit ketika haid dan membantu pembuangan air besar.

5. Memperbaiki hiperaktiviti perut dan sakit gastrik.

6. Pengalkalian tubuh – kalsium adalah mineral alkali di mana ia membantu memastikan keseimbangan pH tubuh badan kita.

7. Membekalkan vitamin D – meningkatkan penyerapan kalsium dan fosforus untuk meninggikan ketumpatan tulang, menguatkan kerangka dan memperbaiki penyakit periodontal.

8. Membekalkan magnesium – magnesium merupakan ion positif kedua terpenting dalam tubuh kita. Ia menggalakkan komposisi tulang rawan, membantu sistem saraf, mengaktifkan enzim tubuh bagi menghasilkan tenaga, menghalang endapan kalsium, melarut dan menghalang pembentukan batu karang dan batu hempedu serta membantu dalam masalah fruktuasi glukos.

9. Membekalkan zink, boron, manganese dan kuprum – memelihara metabolisme kerangka dan pertumbuhan otot, menyusun enzim yang diperlukan untuk membaiki tulang rawan dan menghalang arthritis.

Siapa yang memerlukan Ostematrix?

1) Mereka yang mudah letih, insomnia dan sukar bangun pagi

2) Ibu hamil dan ibu yang menyusukan

3) Mereka yang mempunyai masalah gigi reput

4)  Mereka yang sering mengalami masalah PMS yang sangat teruk

5) Mereka yang mengalami sembelit

6) Mereka yang alergi terhadap sebarang produk bahan tenusu

7) Mereka yang mengalami gejala osteoporosis

8) Mereka yang selalu sakit kaki, kejang kaki, lenguh dan kebas

Testimoni Pengguna Ostematrix :




Nak cuba Ostematrix ni? Boleh beli di sini :



Nak kan konsultasi percuma?

www.wassap.my/60126830069
Bazilah



Continue Reading

Vita-Lea Membantu Mencegah Anemia Ibu Hamil

Mengandung atau hamil merupakan saat yang paling indah, terutamanya bagi first time mom. Para ibu perlu ada ilmu yang cukup terutamanya mengenai kesihatan ibu dan anak supaya proses mengandung dan kelahiran berjalan lancar. Antara masalah utama ibu mengandung adalah Anemia, di mana si ibu kekurangan darah atau kekurangan zat besi (iron). Paras Haemoglobin (Hb) dalam darah adalah rendah. Ibu hamil dinasihatkan untuk mempunyai paras Hb melebihi 11 untuk memastikan bayi yang dikandung hidup sihat.

Zat besi atau iron adalah nutrien penting untuk badan manusia. Seorang lelaki dewasa yang sihat mempunyai 40 hingga 50 mg iron per kilogram berat badan manakala wanita dewasa mempunyai 35 hingga 50 mgs per kilogram berat badan. 
Iron memainkan peranan yang sangat penting dalam pengangkutan oksigen daripada paru-paru ke tisu. Iron bergabung dengan oksigen dalam paru-paru dan melepaskan oksigen dalam tisu-tisu yang memerlukan. Iron digunakan dalam pembuatan haemoglobin.
Iron juga memainkan peranan dalam fungsi normal imuniti. Kekurangan iron telah menunjukkan badan kita mudah mendapat jangkitan.

Kajian di negara-negara membangun seperti Singapore, Hong Kong dan USA mendapati bahawa anemia yang diakibatkan dari kekurangan zat besi dalam kalangan ibu mengandung meningkatkan risiko kelahiran pra matang.

Dalam kajian besar lain yang dijalankan di China, Hb yang rendah sebelum mengandung meningkatkan risiko bayi kurang berat badan semasa dilahirkan.

Mereka yang mengalami anemia adalah mereka yang kekurangan zat besi, atau iron. Jika seseorang kekurangan iron, banyak kesan bahaya yang akan ditanggung seseorang, lebih-lebih lagi jika dia wanita yang mengandung.

BERAPA ZAT BESI PENGHIDAP ANEMIA?

Walaupun penyebab anemia adalah kurang zat besi, namun seseorang masih boleh mengalami kekurangan zat besi walau paras Hb nya normal.

Aneh kan?

Cuba bayangkan begini..

Badan kita ada 1 tabung zat besi. Zat besi yang disimpan dalam tabung ini dipanggil ferritin. Jika badan kita mengalami kekurangan zat besi atau banyak zat besi yang diperlukan badan, dia akan korek tabung tersebut. Jadi, apa bila darah diambil, Hb kita masih normal tapi kandungan ferritin dalam tabung itu telah berkurang. Jika tabung tersebut tidak dipenuhkan kembali, risiko anemia adalah tinggi.

Kekurangan zat besi walaupun Hb normal memberi kesan yang tak baik.
Antaranya, keupayaan fizikal seseorang akan berkurang.
Keupayaan seseorang untuk membuat kerja berat sedikit mungkin terganggu.
Ia juga mengganggu keupayaan orang tersebut untuk berfikir dan membuat keputusan yang tepat dalam hidup.

Apalagi jika seseorang mengalami anemia, mereka akan mengalami simptom2 seperti :

1) Cepat penat walaupun hanya buat kerja ringan
2) Emosi tidak stabil
3) Tekanan perasaan
4) Stress
5) Masalah fizikal seperti pitam, sesak nafas dan jantung berdebar

Bagi ibu mengandung pula, kurang zat besi dengan atau tanpa anemia boleh menjejaskan perkara berikut :

1) Perkembangan otak bayi
2) Kelahiran pra matang
3) Bayi lahir kurang berat
4) Kompilasi kelahiran

Selepas melahirkan pula, risiko anemia juga tinggi dan ibu tersebut mempunyai risiko kematian!

Jadi, jangan pandang enteng dengan kekurangan zat besi ini!

Jika anda ada simptom-simptom seperti otak tidak dapat berfikir dengan bijak dan selalu letih, segeralah berjumpa dengan doktor anda dan ambillah supplemen iron atau zat besi..

TAPI..
Hati-hati dengan supplemen zat besi sembarangan. Kadang2, jika Hb tidak juga naik setelah mengambil vitamin iron, misi akan menyuruh anda meningkatkan dose iron tersebut. Dan, tahukah apa risiko yang bakal dialami? SEMBELIT! Lebih-lebih lagi jika kurang minum air. Mengandung kalau sembelit memang bertambah lagi masalah. Nak meneran tu silap-silap bayi pula yang terteran.

Jadi, apa kata ambil sahaja multivitamin dari Shaklee yang telah berusia 102 tahun tu..

Vitalea Iron Formula

Ia merupakan multivitamin yang tertua di dunia!
Hakikatnya, nama ‘Vitamin’ itu sendiri diasaskan oleh Shaklee yang berasal dari perkataan ‘Vitalised-Mineral’.
Ia merupakan produk pertama Dr Forest C Shaklee yang merupakan makanan tambahan yang seimbang dan paling komprehensif dalam sains Shaklee yang mampu dimiliki.
Vita-Lea diformulasikan khusus dengan 28 vitamin dan mineral penting yang diperlukan oleh orang dewasa. Ia merupakan “killer product” of Shaklee kerana ia adalah multivitamin beserta iron yang sangat penting dalam pembentukan darah dan sel seseorang.

Selain itu, Vitalea mempunyai kelebihan lain sepert :

1) Membantu mencantikkan kulit wajah
2) Membantu mendapatkan kuku yang licin
3) Membantu menguatkan akar rambut
4) Membantu mencegah penyakit tiroid atau beguk, iaitu penyakit yang terjadi akibat kekurangan iodin
5) Suplemen penting untuk diet atau slim kerana apabila kita kurang makan, pengambilan Vitalea membantu memberi badan rasa bertenaga, tidak lesu
6) Membantu menegangkan kulit badan

Ibu-ibu yang mengandung dan menyusukan anak sangat digalakkan mengamalkan pengambilan Vitalea kerana kepentingan zat dan vitamin serta keperluan iron oleh si ibu dan ia juga sangat penting untuk tumbesaran si anak.

Tahukah mengapa sesetengah ibu yang mengandung mahupun menyusukan anak mudah pitam atau pening kepala?
Hakikatnya, ibu-ibu ini kekurangan zat besi atau iron dalam pengambilan diet harian mereka.

Terdapat juga kajian yang mendapati bahawa ibu mengandung perlu ambil cukup zat besi untuk dapat anak yang bijak.

STATUS ZAT BESI BAYI BARU LAHIR

Terdapat hubungkait yang sangat penting antara kandungan ferritin ibu dan bayi, di mana status zat besi bayi selepas lahir sangat bergantung kepada status zat besi ibunya semasa mengandung.

Zat besi diperlukan bayi untuk :

1) Pembentukan otak yang normal. Zat besi menempunyai sejenis enzim yang terlibat dalam prosos metabolik otak.

Kajian terhadap haiwan mendapati terdapat suatu masa zat besi sangat diperlukan secara kritikal di peringkat awal mengandung. Sekiranya zat besi tidak mencukupi ketika itu, pembentukan otak janin akan terjejas dan tidak boleh dibaiki semula! Dalam erti kata lain, sekiranya bayi yang cukup kandungan zat besi mempunyai kapasiti otak sebanyak 100%, mungkin jika kandungan zat besi tidak mencukupi kapasiti otaknya berkurang kepada 80% atau lebih kurang. Namun, ini adalah kajian yang dijalankan ke atas haiwan.

Satu kajian di Chilenean menunjukkan sekiranya terdapat kekurangan zat besi dalam peringkat awal kanak-kanak, kebolehan mengingat dalam kanak-kanak 4 dan 10 tahun terjejas walaupun dirawat dengan zat besi secukupnya selepas itu!

Kajian ke atas murid-murid sekolah rendah di Malaysia pula mendapati bahawa kanak-kanak yang mengalami kekurangan zat besi atau anemia mengambil masa yang lebih lama untuk mengambil tindakan melalui rangsangan penglihatan (visual motor coordination).

Kesimpulannya, kekurangan bekalan zat besi mungkin memberi kesan negatif kepada perkembangan otak bayi dalam kandungan dan menjejaskan perkembangan kemahiran fizikal (psychomotor) bayi yang baru lahir secara KEKAL!

Mungkin ramai yang tidak bersetuju dengan hasil kajian ini, kerana mungkin walaupun ibu itu anemia semasa mengandung, tetapi anak-anaknya tetap bijak dan pandai belajar. Yang dimaksudkan menjejaskan perkembangan kemahiran fizikal anak bukanlah sama ada dia pandai atau tidak, tetapi lebih kepada kebolehan otak dia yang mungkin lebih kurang berbanding kanak-kanak yang mendapat cukup zat besi semasa dalam kandungan.

Jadi, sekiranya anda tidak mahu mendapat risiko-risiko yang dinyatakan di atas, apa kata ambil Vitalea ini sekarang!

Pelaburan yang anda lakukan sekarang sangat berguna di kemudian hari. Percayalah..

Hubungi saya,

Bazilah
012-6830069

Pengedar Shaklee Banting

Continue Reading